Last modified: 2022-07-22
Abstract
ABSTRACT
This paper describes the importance of educational innovation in terms of pedagogic competence for teachers, as part of efforts to solve educational problems in Indonesia. Education and society are two sides that have a reciprocal relationship, what happens in the world of education is a real picture in the reality of complex community life. Educational problems are still experienced by many Indonesian people so that based on this explanation, innovation in the world of education is very urgent to be carried out by every human being who has concern for the development of education for students as a form of improvement towards better Indonesian education and students have good quality. The research method used is a literature review where the sources of writing come from journals, books and other related sources. Pedagogic competencies that can be done by teachers for the development of students, include: Teachers seek to master the characteristics of students from the physical, moral, spiritual, social, cultural, emotional, and intellectual aspects, Teachers master learning theory and educational principles of learning. The teacher develops a curriculum related to the subject being taught. Teachers organize educational learning. Teachers use information and communication technology for learning purposes, so that with the innovation of pedagogical competencies, they can educate and develop students in Indonesia for the ideals and goals of the Indonesian nation.
ABSTRAK
Tulisan ini memaparkan pentingnya inovasi pendidikan dalam hal kompetensi pedagogik bagi guru, sebagai bagian dari upaya memecahkan masalah pendidikan di Indonesia. Pendidikan dan masyarakat merupakan dua sisi yang memiliki hubungan timbal balik, yaitu apa yang terjadi dalam dunia pendidikan merupakan gambaran nyata dalam realitas kehidupan masyarakat yang kompleks. Permasalahan pendidikan masi banyak dialami bagi masyarakat Indonesia sehingga Berdasarkan paparan tersebut, inovasi dalam dunia pendidikan sangat mendesak untuk dilakukan oleh setiap manusia yang memiliki kepedulian terhadap perkembangan pendidikan bagi peserta didik sebagai bentuk perbaikan menuju pendidikan Indonesia yang lebih baik dan peserta didik memiliki kualitas yang baik. Metode penelitian yang digunakan adalah kajian pustaka yang sumber tulisan bersala dari jurnal, buku dan sumber yang berkaitan lainnya. Kompetensi Pedagogik yang bisa dilakukan oleh guru untuk pengembangan peserta didik, diantaranya: Guru berupaya untuk menguasai karakteristik peserta didik dari aspek fisik, moral, spiritual, sosial, kultural, emosional, dan intelektual, Guru menguasai teori belajar dan prinsip-prinsip pembelajaran yang mendidik. Guru mengembangkan kurikulum yang terkait dengan mata pelajaran yang diampu. Guru menyelenggarakan pembelajaran yang mendidik. Guru memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi untuk kepentingan pembelajaran, sehingga dengan adanya inovasi kompetensi pedagogik tersebut bisa mencerdaskan dan mengemangkan peserta didik di tanha air demi cita-cita dan tujuan bangsa Indonesia.